четвер, 20 червня 2019 р.

Яке реформування СБУ НЕ потрібне Україні?

Ситуація навколо реформування української спецслужби останнім часом в фокусі уваги спільноти, як вітчизняної так і західної. Безперечно, виклики сучасності вимагають суттєвих змін в підходах в роботі СБУ, зокрема деталізації повноважень Служби, оптимізації структури та чисельності її окремих функціональних підрозділів, максимально ефективних витрат бюджетних коштів в рамках поставлених завдань.  Вказані основні напрями реформування Служби безпеки України втілені у законопроекті «Про Службу безпеки України», підготовленому вітчизняними та іноземними фахівцями, передусім – ЄС та НАТО.

Проте, окремі представники топ-політикуму бачать реформу Служби зовсім інакше. В їх виступах, які миттєворозповсюджують “незалежні” ЗМІ поширюється думка, що сьогодні структурно та функціонально СБУ виходить за межі поняттякласичної спецслужби, наполягаючи на необхідності відсторонення Служби від обов’язків попередження та боротьби з корупцією та організованою злочинною діяльністю у сфері управління, економіки та забезпечення економічної безпеки держави.
При цьому, доморощені “експерти” в галузі безпеки посилаються саме на західний досвід функціонування ефективної спецслужби. Про що ж насправді свідчать позитивні приклади контррозвідувальної діяльності спецслужб країн розвиненої західної демократії?
Для того, щоб відразу відмести можливі звинувачення в упередженості, звернемося до досвіду роботи одного з найбільш ефективних контррозвідувальних органів США  — Федерального бюро розслідувань.  Зокрема, у США саме на  ФБР покладено завдання щодо боротьби з корупцією (особливо коли вона загрожує державним інтересам) та організованою злочинністю (в першу чергу щодо недопущення проникнення представників ОЗУ до органів влади — так звана мафія). Це ж саме стосується і протидії відмиванню “брудних” коштів.
Напевно за декілька сторічь незалежності США американці дійшли до висновку, що організована злочинність (та пов’язана з цим корупція та легалізація коштів) — становлять загрозу в першу чергу державі як інституції, і звичайні поліцейські підрозділи з нею не можуть справитися. Тому цим займається саме американська контррозвідка. І не тільки американська… Ось, неповний перелік країн Європи, де спецслужби здійснюють свої повноваження в сфері боротьби з корупцією та оргзлочинністю та забезпечення економічної безпеки країни: Агентство внутрішньої безпеки (АВБ) Республіки Польща, Поліція безпеки Латвійської Республіки, Служба внутрішньої безпеки Естонської Республіки, Головне управління внутрішньої безпеки (ДЖСІ) Франції, Служба державної безпеки Грузії, Федеральне відомство захисту конституції та боротьби з тероризмом (БФТ) республіки Австрія, Агентство внутрішньої розвідки та безпеки  (АІСІ) Італії, Служба державної безпеки Бельгії, Словацька інформаційна служба (СІС), Інформаційна служба безпеки (ІСБ) Чеської Республіки, Румунська служба інформації, Державне агентство  національної безпеки Болгарії.
Як бачимо, для модернізації сучасної українськоїспецслужби європейського зразка зовсім не потрібно забирати повноваження боротьби з корупцією та забезпечення економічної безпеки. Тим більше, що в українських реаліях (визнаємо, що Україна лише на етапі формування стійкої демократії)  тільки СБУ наразі перебуває у фарватері забезпечення економічної безпеки на об’єктах критичної інфраструктури, боротьби з організованою злочинністю, політичною корупцією та пов’язаними з ними легалізацією коштів, отриманих злочинним шляхом та має для цього необхідний досвід та напрацювання.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Українські сили є реальною загрозою для російських солдатів, – думка

  У бруді, холоді вони завмерли у напрузі, чи закінчаться так звані навчання чи президент накаже наступати. У цьому очікуванні російські вій...